söndag 15 april 2012

79 - En ny matematisk didaktik

En kedja av självständiga sjukhusprofessionella människor i Malmö och Lund har räddat mitt liv och jag har också bypass-opererats den 12/3 2012. Blogguppehållet har sin dramatiska förklaring. Själv är jag djupt och ödmjukt tacksam för att nu vara i stånd att skriva blogg 79 om grundskolematematik.

Grundskoleeleven och jag har haft två lektioner sedan förra bloggen. Dessutom har hon, från att diskutera dyskalkyli, fått matematiskt självförtroende och klarat av samtliga prov för läraren. Inga fler "eftersläntarpov" behöver göras. Hon, liksom klassen i övrigt, fokuserar nu på det nationella provet i maj.

Grundskoleelevens framgång har fått mig att konstruktivt ifrågasätta den traditionella matematikundervisningen och skapa "nya värdeord", en "ny kommunikationsstrategi" och beskriva didaktikerns "nya position". Pedagogik har alltför länge definierats som fostran och undervisning/utbildning. Det vill säga som beteendekorrektion och individens psykologiska inlärningsförmåga. Mina lektionsplaneringar över tre svåra matematikområden (rymdgeometri, negativa tal, procent-bråk-decimalform) har byggts upp efter matematikämnets "Threshold Concept", såsom kunskapsanalysen avtäcker dem. Kommunikationsstrategin bannlyser gissningar och pedagogisk problemformuleringsteknik. Positionen som handledare är också ny. Jag står på elevens sida och är den vuxna, myndiga, doktorsexaminerade kunskapsanalytikern. Jag vågar ifrågasätta experternas framställning och slamkryparexempel i konstruerade matematikproblem, också i nationella prov. Jag kan nagla fast läroböckernas misslyckade förklaringar. Det gäller både i vilken ordning man presenterar ämnesavsnitten, vilka matematikregler man väljer att förklara och hur man illustrerar dem.

Det kan se ut som en händelse att jag har kunnat använda klassificeringen: "värdeord, kommunikationsstrategi, position". De är hämtade från näringslivet och Lars Kry, vd och koncernchef för Proffice. Kry är utsedd till Årets Chef 2012 och Proffice har anlitats av Skolverket för de nu uppskjutna lärarlegitimationerna. Men tankelinjerna från många verksamheter behövs när en ny matematikdidaktik kräver genomslag i skolor och läromedel.