Bemanningsföretag är här för att stanna. Men HR-funktionernas agerande, att avskeda personal för att sedan hyra in samma personer, har av facket lyfts upp till en stridsfråga på generell arbetsmarknadsnivå. Jag har frågat Veckans Affärer (VA) både 2008 och 2010 om tidskriften belyst bemanningsbranschen. Svaret blev nej båda gångerna. Poolia, Manpower, Adecco, Proffice, Academic Work och Uniflex står tillsammans för 80 % av bemanningsmarknaden år 2007. Flera av bolagen är börsnoterande. Ändå analyseras inte branschen. Varför?
Astra Zeneca har outsourcat två tredjedelar av sina kostnader för personalområdet. Det rör sig om nästan 5 miljarder kronor fördelade på sju år. Konsultbolaget "NorthgateArinso", som fått Astra Zenecas kontrakt, är grundat så sent som år 2007 när "Northgate Information Solutions" och "ARINSO International" slogs samman. Idag har bolaget 4500 medarbetare och en historia i IT-systemlösningar.
Astra Zenecas HR-agerande har för det första amalgamerat personalfrågornas kvantitativa och kvalitativa dimensioner. För det andra har agerandet villkorslöst accepterat dataprocessingens lösningar. Löne- och arbetskraftsadministration är processbara datauppgifter som lämpar sig för kvantitativa IT-system med duglig mjukvara. Men brukbarheten är fortfarande många systems akilleshäl. NorthgateArinso, som är en av världens fem största serviceorganisationer inom HR, vill nu gå vidare och ta tag i, som man skriver, HR-livscykelprocesser som stöder lärande, rekrytering, performance management och talent management.
Tyvärr är det nu konsultbolagen som problemformulerar HR-området. Ingen står emot konsulternas teknikambitioner. Företagens HR-funktioner accepterar mängden data som ett stöd för att bedöma prestation och talang. HR-funktionen ställer själva individbedömningen före substansinnehållet i arbetsspecialisternas dialoger om sak. Ingen ser eller tillvaratar de mänskliga resursernas kunskap ute i arbetsverkligheten. När företagen behöver sina arbetsspecialisters kunskap om produktionen erbjuder IT-konsultfirmorna dataprocessing av de anställda individernas beteendepoäng. Personalens kunskapsvetande är en tillgång - inte en kostnad. Ändå erkänns inte analys av denna tillgång som lika viktig som teknikanalyser och ekonomianalyser. Varför?
måndag 19 april 2010
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar