tisdag 11 maj 2010

8 - En kunskapsanalys av "Kunskapsjägarna" P&L 4/2010

"Lärande" är inte "kunskap". Men samtalets tankekedja säger, att marknad och HR ligger nära varandra. Rekrytering är "kommunikation". Handlar HR i grund och botten om kommunkation då hänger det i nästa led även samman med "lärande". Sedan kan samtalet fördjupas med hjälp av inlånade psykologiska abstraktioner om "inlärningsstilar". Då kan framtidsperspektivet inrymma virtuella klassrum och chattfunktioner. Min poäng är att företag inte är skolor. Företagskunskapen finns redan hos de yrkeskunniga arbetsspecialisterna.

Det innehåll akademikerna forcerar till personalstudenterna kan inte "avfärdas" som tänkt av 1800-talsgubbar eller "framhävas" genom goda exempel om praktik. Här behövs en högre, verkligt professionell HR-grupp som med kunskap, kritik och debatt bemöter akademikerna.

Mötet sker, säger artikeltexten, mellan en erfaren "kunskapsexpert" och en färsk "HR-specialist". Men begreppen "expert" och "specialist" är inte synonyma. Latinets "expertus" betyder den som har försökt sig på något; erfaren; beprövad = beskrivning av individen. Ordet specialist innehåller latinets "speci" som betyder betraktande, anblick, åsyn samt "alus" på olika vägar. Jag använder ordet specialist. Specialisten förmår åskåda saken från olika håll.

Där psykologin saknar kategorier redovisar samtalet bara exempel: att lära sig cykla funkar inte genom föreläsningar och att lära sig spela schack går inte att göra genom att pröva på. Psykologin har ingen begreppskategori om "ämnets väsen". Men det har man om "individens utveckling". Då ökar samtalets abstraktioner igen: utveckling är inte något man ska få; det handlar inte om att bli matad med utveckling; HRs roll blir att frammana kunskapstörst; individen ska ha lärande miljö, självinsikt; individen ska reflektera över vad man kan och vart man vill nå.

Min slutsats är att mötesdeltagarna inte är "kunskapsjägare". Och samtalet fördjupar bara de nischer där psykologin bjuder fram abstraktioner. Om HR-funktionen vill överleva måste professionen kunna analysera kunskap i företagets operationella verksamhet såsom tekniker och ekonomer kan analysera teknik och ekonomi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar