torsdag 18 november 2010

41 - 80-talsgenerationen och nytt ledarskap för operationell effektivitet

Ledningsgruppen är företagets mentala kraftstation. Mc Donalds "snabbkök", Campells "industriella kokning" och advokatbyråns "partnerskap" är verksamheter som har skilda förhållningssätt till sina anställda. Ledningsstrategier som outsourcing, insourcing, sharred services, offshoring kräver ett respektfullt tilltal till anställdas arbetsspecialitet. 80-talisterna visar att det inte längre räcker för ledare att handla genom att generellt planera, organisera, motivera, kontrollera och kommunicera sina visioner. Ledaren på 2010-talet behöver se, tänka och ta tillvara sina anställdas specialistkunnande genom ett kunskapssamordnande ledarskap. Anställda är självständiga nischkonsulter som är värda att lyssa till i sakfrågor.

John Sundström, vd och grundare av tidningen "Konsult", säger (4/2010) att alla konsulter värda namnet har minst en branschtidning som de prenumererar på. Nischad och klar. Vass som en skalpell. Det gäller inte för ledarskap och personal. Göran Persson, som porträtteras i tidningen, säger att som konsult är du anlitad för att göra en bedömning. Du är inte den som har ansvaret. Helt rätt. Det är istället företagsledaren som bär ansvaret för vilka idéer som släpps in i ledningsgruppen. Intrånget från fackets lagstadgade kollektiva representativitet har lösts genom en parallell organisation med HR-funktionen som företagsledningens förlängda arm. Men samtidigt har "personalbegreppet" förtingligats och HR-funktionen tagit åt sig dunkla idéer.

Personalchefer har sedan 1970-talet strävat efter fullvärdigt medlemskap i ledningsgruppen i högre grad än de utvecklat yrkesinnehållet. Kommersiella högskoleinstitut och trendiga ledarskapskonsulter har därför fått en otillbörlig påverkan i företagen. Exempel från GM (se blogg 7) och Astra Zeneca (se blogg 4 och 6) visar att HR är med om att skapa en byråkratisk och uppblåst företagskultur. Mjuka (sociala) eller hårda (ekonomiska) HR-idéer ger dålig input och opinion i ledningsgruppens strategiska arbete. Trenden idag är att processbara datamängder om triviala listningar läggs fram som sakunderlag. Det gynnar it-konsulterna istället för ledarskapskonsulterna. Men bara företagsledarna kan tvinga fram en modern kunskaps- och människosyn.

4 kommentarer:

  1. Intressant läsning, även om jag inte förstår riktigt vad kunskapsvetenskap innebär. Men detta med advokatbyråns "partnerskap" som ett specifikt förhållningssätt till sina anställda låter mycket intressant. Vore kul att läsa lite mer om det, vad består detta förhållningssätt i?

    SvaraRadera
  2. Kunskapsvetenskap bygger modeller över människans säkerställda vetande om föremål/ämne. Analysen sker efter sju huvudlinjer som är helt fristående från bedömning av människans beteende. Kunskapsvetenskapen bryter med beteendevetenskapernas världsbild. Se vidare min nyutkomna bok: Kunskap i Färg med KMK-Systmet(R).

    En partner äger sin kunskap. En arbetstagare gör det inte. Partnerskap hänförs till uppdragsrätt och immateriellrätt och förmögenhetsrätt. Arbetstagare är i ledarteorierna bara en passiv byggkloss för ledningens uppgift att planera, organisera, motivera, kontrollera och kommunicera visioner. Personalavdelningarna bedömer arbetstagarnas beteende med psykologiska redskap. Däremot kan dessa HR-funktioner inte systematiserat ta tillvara arbetsspecialisternas kunskap med sikte på arbetets effektivitet och saklighet.

    SvaraRadera
  3. Så det som skiljer en "vanlig" anställd på advokatbyrån från en partner, är att partnern äger sin kunskap?

    SvaraRadera
  4. Ja, juridiskt! Arbetsspecialisten "äger" ändå sin kunskap. Både som partner och anställd tar man sin kunskap och går när nya verksamheter lockar. Ledningens sakliga förhållningssätt på tillvaratagande av kunskap blir avgörande för företagsnyttan.

    Marie Söderqvist, United Minds´vd, menar att utmaningen finns i att få 80-talisterna, denna storslagna, kompetenta generation utan inlärda begränsningar, att använda sin ohämmade teknikkunskap och sociala förmåga på rätt sätt (Se min blogg 39). Ett sådant ledarskap kräver att man systematiskt kan kommunicera och lyssna på arbetsspecialisternas Åskådning och Begrepp om själva Saken.

    SvaraRadera