"Vad är en managementkonsult?" frågar SMKs generalsekreterare, Mikael Jensen på Konsulttidningens hemida 9.1 2011. Budskapet är att SMK ska verka för att certifiera både konsulter och upphandlare. Upphandlingen av konsulttjänster sker efter EU regler och SMKs certifieringsprocess kvalitetssäkras genom ISO-standard - "Management system standards" via modellan "Plan - Do - Check - Act".
SMK medverkar till att göra gårdagens misslyckade modell i undervisningsteknologi till dagens utvecklingsmodell för management. Certifieringsambitionerna ger företagen bristande arbetsanknytning och problem med ledningsmål. Kritik mot SMK gäller också något som ses tydligare i skolsektorn. Lärarnas fackförbund värnar om lärarnas rättigheter och företräder också professionen i sakfrågor. Men ett fackligt lärarförbund är inte trovärdigt på den arena där professionen ska klassificera, diagnostisera, behandla. SMK riskerar alltså att göra managementkonsulternas trovärdighet svagare med en certifieringsprocess som är mer form än professionell saklighet.
SMK säger att managementkonsulter är utvecklande rådgivare till dem som i företagen är bemyndigade att påverka organisationernas ledningssystem. Det är en viktig formulering. Att vara bemyndigad, att förändra i ledningssystemen, kräver analytisk kunskap på saklig grund. SMK gör också en viktig avgränsning. "Managementkonsulten" ger råd och stöd om ledningsfrågor till kunder med chefsansvar medan "specialistkonsulten" ger expertråd. Tjänsten "chef att hyra" är inte managementkonsult på grund av att man då är operativt ansvarig i verksamheten. Redovisningsbyråer, IT-konsulter, försäljningskonsulter är inte heller managementkonsulter.
Utan tvekan har SMK en viktig uppgift att fylla om man väljer saklighet. Att analysera styrkor och svagheter i de teorier som akademikerna bjuder fram till branschen vore exempelvis en värdig uppgift för SMK. "Kunskap i sak" är själva myntfoten i ledarprofessionen likaväl som i konsultprofessionen. Kunskapsföretag kräver ett nytt ledarskap som passar 80-talsgenerationen, denna storslagna, kompetenta generation utan inlärda begränsningar. Vad bidrar SMK med i den problemställningen? Se min blogg "39 - Kan snedutvecklade managementmodeller leda 80-talisterna?"
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar