fredag 21 januari 2011

47 - Kunskapsvetenskap är nyckeln till 80-talsgenerationens talang

Där 80-talisterna förväntar att arbetet ska ge inre värden och samtidigt kvalitetssäkring av den egna yrkesprofessionen - åtgärdar företagen med hygienfaktorer. Av 80-talsgenerationen ("United Minds:s" undersökning) kan 64 procent tänka sig att starta eget företag. Man har ambitionen att växa som människa och veta att man gör något meningsfullt genom sin sysselsättning. Arbete, utbildning, fritid blir sammanvävda. Ett utmanande arbete blir inte bara målet utan själva medlet för att växa. Man kan inte tillåta sig att stagnera på en arbetsplats. En livstidsanställning är inte ett attraktivt erbjudande utan ett hot. Jobb och fritid, yrkesliv och privatliv blir till ett.

Företagen däremot - mäter och väger högpresterande människor för att få dem innanför dörren och sedan behålla dem där. "Building Brands to Capture Talent" är "Universum:s" arena. Annonsbroschyren "Balans i livet" visar hur 30 välrenommerade företag samstämmigt odlar gamla personalidéer från 1970-talet. Då satsade företag på utbildning - nu är det kroppslig friskhet. Då erbjöd PArådet personlig utveckling via sensitivitetskurser och gruppdynamik - nu är det andra konsulter och coachning, mentorskap. Arbetsformerna är en tredje åtgärdsform som nu nämner flexibel arbetstid, distansarbete, sex veckors semester, arbetstidsförkortning, förstärkt föräldrapenning.

Fördelen med 1970-talet var att managementkonsulterna verkligen satte "människan i centrum". Som subjekt fick hon tala om hur hon "kände". Idag sätts "människan i centrum" som objekt. Chefer observerar, mäter och personalavdelningar tillhandahåller mätverktyg. IT-företagens affärsidé, att bearbeta stora mängder data, ger trubbiga personalstrategier. Företagen förstår sig inte på kunskapsaspekten hos denna storslagna, kompetenta generation som vandrar vidare i kraft av sin kunskap. Företagen måste kunna kommunicera med dem om deras kunskap i sak (turnaround från emotionellt kännande). Företagen måste kunna tillämpa deras kunskap direkt i organisationen innan individen själv vandrar vidare. Företagen behöver kunskapsanalytiker som teoretiskt behärskar "Kunskap i Färg med KMK-Systemet(R)" och som praktiskt kan lyssna och låta talangerna implementera sin kunskap i linjefunktionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar