söndag 1 augusti 2010

25 - Är företagens HR-funktioner värda att bevara?

HRs yrkeskår skjuter ifrån sig personalansvaret till chefsnivån. Därför håller yrket på att dö ut. Morgondagens företag kommer att behöva kunskapsanalytiker som tillsammans med företagets arbetsspecialister analyserar arbetsinnehållet över grupp- och avdelningsgränser. Nyckelfrågan inför kunskapsanalytikerns inträde i företagen är: "Hur kan universiteten tillgodose behovet av nya teorier och metoder inom ett nytt forskningsfält? P-programmen är en katastrof i detta hänseende eftersom grundutbildningen styrs politiskt, antingen utifrån principerna om ekonomisk demokrati, utbildningens fördelning (socialdemokratin), eller utifrån principerna om "individuell livsupplysning" via coachning och Grundtvigs "bildningssyn" (regeringsalliansen).

En snabbläsning av SDS den 31.7 2010 visar nya sätt att tänka om myndiggjorda anställda. En akademisk varumärkesexpert kommenterar Apples iPhone. Ett starkt varumärke påverkar vår egen självbild, vi väljer vad vi vill synas med och känna oss upplyfta av. Här är den anställde på nivån användare, brukare, kund. IPhonen är en medveten satsning på "forskning, design, innehåll och varumärkesbyggande". Apples iPhone är en framgång men med dagens tekniklösningar är Microsoft ohotat. Det krävs ett revolutionerande teknikskifte för förändring. Här talas om "företagets produktinivå" där anställda inom olika nischer samordnar sitt tekniska kunnande.

Men den anställde har också varit elev och student i utbildningssystemen. En f.d. universitetskansler och rektor för Lunds universitet berömmer i sin artikel alliansregeringen för termerna forskarinitierat och behovsmotiverat. Han missar att lyfta fram universitetens oförmåga att definiera termen forskarinitierat. P-programmen bygger på forskarinitiativ på politisk grund och skiljer sig från läkarkåren som problemprospekterar i sin kliniska verklighet och forskar i en legitimerad läkarvetenskap. Men får universiteten kritik riskerar utbildningen att läggas ner.

Och då är vi tillbaka till den svaga, tysta gruppen personalspecialister i företag. Yrket är kanske inte värt att bevara när dess specialister låter P-studenter göra reklam för "personalvetarskrået", konsulter servera "arbetsverktygen" och universitetens kommersiella HR-konsulter servera befattningsprinciper utifrån "hård HR" (ekonomi) eller "mjuk HR" (beteendevetenskap)?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar