torsdag 7 oktober 2010

35 - Kunskapsvetenskap och paradigmskifte i personalarbetet

Kunskapsvetenskapen har sina praktiska rötter i Hermods utbildningsfunktion 1967-1982. Arbetsgivareföreningen SAF befattningsutbildade: Utbildningsteknik (1969), Utbildningsledning (1974). Undervisningsteknologi 40 poäng (start 1972) genomfördes vid Lunds universitet. Organisatoriskt var "utbildningsfunktion" och "personalarbete" två separata delar under ekonomichefen. Hermods elevsyn uppmuntrade enskilda elever att bruka och utveckla sina krafter och ge eleverna mod och tillförsikt. Tilltalet till de anställda var till myndiga arbetsspecialister. Verksamheten fick problem när Staten inrättade KomVux 1967.

Med 1970-talet kom ett nytt personalparadigm. En ny typ av personalchef bejakade PA-rådets processlinje (där struktur nämndes som motsats) i Hermods ledarutveckling 1972. Där ställdes beteendeaspekter över specialisternas saklighet. I samhället lagstadgades den politiska föreställningen om kollektiv, representativ företagsdemokrati. Forskarsamhällets organisationssyn (företagsekonomi), gruppdynamik (beteendevetenskap), arbetets alienation slog igenom och förvandlade arbetslivet till en utbildningarena för beteende och lärande. De anställdas befintliga kunskapsspecialiteter försvann in i ett icke-synliggjort chefsansvar.

Kunskapsvetenskapen återinför kunskap i sak. Arbetsspecialisternas utsagor betraktas återigen som en av företagets viktigaste resurser. Hittills har följande hållpunkter i kunskapsvetenskapen uppnåtts:

1982 väljs Hermods utbildningsfunktion som "case" för en avhandling

1991 framläggs avhandlingen: "Företagsutbildning. Tillvaratagande av de mänskliga resurserna?"

1995 används för första gången Immanuel Kants kunskapsteori hämtad ur "Kritik der Reinen Vernunft" (1781, 1787) som förklaringsmodell för företagskunskap: "Företagsutbildarna mot en ny yrkesroll? Utbildning för den myndiggjorda människan i arbetslivet"

1998 rapporteras den första undersökningen på kunskapsteoretisk grund utifrån ämnesdialoger mellan yrkeskunniga matematiklärare: "Kunskap och det mänskliga förnuftet. (En rapport om kunskapsteori, yrkeskunnande och utvalda satser ur skolmatematiken)"

2005 startas hemsidan: www.kunskapsvetenskap.se

2009 sätts punkt för den undersökande forskningen med rapporten: "Lära eller Veta? Om behovet av en pragmatisk kunskapsteori". Samma år varumärkesskyddas Kants Modifierade Kunskapsteori under namnet KMK-Systemet och "Holms Kunskapsvetenskapliga Institut" registreras.

2010 förändras hemsidan. En bloggknapp läggs in under URL-adressen. Sajten beskriver kunskapsvetenskapen och bloggen går till attack mot sakliga felaktigheter som kunskapsvetaren stöter på i kunskapsdebatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar